Kwaliteit in de organisatie

Een goed produkt op tijd geleverd, is het minste dat uw klant van u mag verwachten. Dit wordt bepaald door de kwaliteit van uw organisatie. Hoe zorgt u ervoor dat deze van het hoogste niveau is? Thema’s als kwaliteitsverbetering, kostenreductie en doorlooptijdverkorting zijn in iedere onderneming van belang.

Trescee kijkt samen met u naar de mogelijkheden om deze kwaliteit in uw organisatie te realiseren en te borgen. Hiervoor zijn diverse managementtechnieken voorhanden.

LeanSixSigma

Lean manufacturing en Six Sigma zijn managementmethoden om operationele prestaties van een organisatie te verbeteren door het identificeren van tekortkomingen en verbeteren van werkprocessen. Hiermee gaan ze een stap verder dan ISO 9000 en zijn vaak grote kwaliteitsverbeteringen en kostenbesparingen te behalen.

Europees Kwaliteits management systeem (EFQM/INK)

Het EFQM (European Foundation of Quality Management) heeft een model ontwikkeld waarin ook nog expliciet gekeken wordt naar de houding en het gedrag van de mensen die een richtinggevende rol hebben, dus alle directeuren, managers, teamleiders, etc. Zij zijn inspirerende en drijvende kracht achter het continu verbeteren van een organisatie. Het INK (Instituut Nederlands Kwaliteit) is partnerorganisatie van EFQM en werkt met hetzelfde model.

ISO 9000

De ISO 9000-serie geeft standaarden die vastleggen hoe een organisatie haar kwaliteit kan waarborgen. Dit gaat met name over procedures. Natuurlijk dwingt het vastleggen van procedures tot nadenken over kwaliteit en dat nodigt ook uit tot kwaliteitsverbetering.